Kötelező SZÉP irodalom nyárra... (5-8.)

  • Publikálva: 26 June 2017
  • Írta: nemja

Jó olvasást, hasznos időtöltést kívánunk!

Kedves Leendő 5. osztályos Diákom!

Kérlek, pihenj sokat a nyáron aktívan: játsszál sokat a szabadban a testvéreddel, a barátaiddal, segíts otthon a szüleidnek; beszélgessél a nagyszüleiddel! Mindemellett olvassál is, hogy helyesen tudd megfogalmazni a gondolataidat írásban és szóban. Azt kérem tőled, olvasd el Molnár Ferenc izgalmas, cselekményes regényét: A Pál utcai fiúkat! Elolvasás után készíts egy könyvborítót, amelyet rajzzal díszítsél, és írj rá egy könyvajánló szöveget. Veled egykorú gyerekeknek ajánljad, ne felnőtteknek! Ha többet akarsz tudni arról, milyen egy igazi könyvajánló, látogass el a Kandó News oldalára - http://kandiblogg.blogger.hu -, amelyen olvashatod könyvtárostanárunk, Brigi néni ajánlásait. Ezeket a bejegyzéseket az alábbi dátumoknál találod: 2016. február 10., 22., március 17.

Ha kedved van, képregényt is készíthetsz, amely minimum 10-12 képkockából álljon.

Ha más könyvet is olvasol a nyáron, akkor abból is készíthetsz könyvajánlót, vagy képregényt.

Arra készülj, hogy ezeket a munkáidat majd az első irodalom órára be kell hoznod.

Nagyon szép, izgalmas, pihentető nyarat kívánok Neked!

Magyartanárod

Kedves 6.-os Diákok!

Ismerjétek meg a nyáron Gárdonyi Géza izgalmas, kalandos regényét, amely elrepít a XVI. századi Magyarországra, ahol ármány, szerelem, hazaszeretet mozgatja az akkor és ott élt embereket. Amennyiben nehezebben olvasol, akkor is kezdj bele, hiszen olvasni tudás nélkül nem leszel sikeres a jövőben sem. Ha elfáradtál, használd a hangos könyvet! Meleg nyári napon a hűvös szobában nézd meg filmen is, hiszen igazából így elevenedik meg előtted a XVI. század. Vigyázz, a film nem pótolja a regényt! Miután megismerted a történetet, készíts egy olvasónaplót az alábbi feladatok megválaszolásával!

Jó munkát kívánok és hasznos időtöltést!

Magyartanáraitok

Gárdonyi Géza: Egri csillagok

1. Melyik alábbi tartalom-összefoglalással értesz leginkább egyet?

Írd le! Indokold meg döntésedet! (4-6 mondatban)

(1) A regény Bornemissza Gergely és Cecey Éva akadályokat legyőző szerelméről szól.

(2) Az izgalmas kalandregény Jumurdzsák szerencsehozó talizmánjáról és a többszörös gyermekrablóval folytatott küzdelemről szól.

(3) A regény Gergely vitézzé nevelődéséről szól, arról, hogyan válik alkalmassá hazája szolgálatára, s hogy az egri vár védelmében hogyan kamatoztatja megszerzett képességeit, tudását.

(4) A regény a török fenyegetésről, az egri hősök összetartásáról, bátorságáról és furfangosságáról szól, a magyarok kitartásáról, hősiességéről és nehezen kivívott győzelméről.

2. Számodra melyik a regény legérdekesebb része? Miért? (6-8 mondat)

3. Gyűjtsél idézeteket a kedvenc szereplődről az alábbiakat figyelembe véve!

- Külsejének leírása

- Belső tulajdonságaira utalások (2-3)

- Idézd mondatait legalább 2 párbeszédből. (Hogyan beszél?)

- Idézd cselekedeteit, tetteit! (legalább hármat)

4. Ki a kedvenc szereplőd, miért? (6-8 mondatos fogalmazás)

5. Melyik szereplő nem lennél? Miért? (4-6 mondat)

Magyartanárotok

 

Kedves 7.-es Diákom!

Kérlek, ismerd meg a nyáron Jókai Mór: Az aranyember című regényét. Olvasd el! Amennyiben nehezebben olvasol, akkor is kezdj bele, hiszen olvasni tudás nélkül nem leszel sikeres a jövőben sem. Ha elfáradtál, használd a hangos könyvet! Meleg nyári napon a hűvös szobában nézd meg filmen is, hiszen igazából így elevenedik meg előtted a XIX. század. Vigyázz, a film nem pótolja a regényt! Miután megismerted a történetet, készíts egy olvasónaplót az alábbi feladatok megválaszolásával!

Jó munkát kívánok és hasznos időtöltést!

Magyartanárod

FELADATOK

1. Timár Mihály alakját sokszor Midász királyként is emlegetik. Nézz utána, ki volt Midász király, milyen történet fűződik az életéhez!

2. Mi lehet ennek az azonosításnak az oka?

3. Neked ki a kedvenc szereplőd a regényből? Egy rövid fogalmazásban indokold meg a választásodat!

4. Hány évet mutat be a regény?

5. Van-e olvasmányaid között olyan, amelyben szintén szerepel egy sziget? Ha igen, hasonlítsd össze azt a szigetet a Senki szigetével!

6. Képzeld el, hogy a regényből egy hatalmas, nagy költségvetésű hollywoodi filmet forgatnak. Írj a filmhez egy 5-6 mondatos ajánlót!

7. Gyűjtsd össze Timár Mihály pozitív és negatív tulajdonságait!

Kedves 8.-os Diákom!

Kérlek, ismerd meg a nyáron Tamási Áron: Ábel a rengetegben című regényét. Olvasd el! Amennyiben nehezebben olvasol, akkor is kezdj bele, hiszen olvasni tudás nélkül nem leszel sikeres a jövőben sem. Ha elfáradtál, használd a hangos könyvet! Meleg nyári napon a hűvös szobában nézd meg filmen is, hiszen igazából így elevenedik meg előtted a XX. század. Vigyázz, a film nem pótolja a regényt! Miután megismerted a történetet, készíts egy olvasónaplót az alábbi feladatok megválaszolásával!

Jó munkát kívánok és hasznos időtöltést!

Magyartanárod

1.         Állítsd párba a rokon értelmű szavakat!

a.         Bárca - …

b.         Csupor - ….

c.         Lajtorja - ….

d.         Pityóka - ….

e.         Törökbúza - ….

f.         Véka - ….

(1. bögre,        2. kosár           3. krumpli       4. kukorica      5. létra             6. nyugta)

2.         Betűrejtvény! A megfejtés egy személy neve. Milyen a kapcsolata Ábellel?

-VÁRGÁPITYERGÁN

3.         Bátor vagy félős volt-e Ábel? Válaszodat 4 példával indokold!

4.         Mit gondolsz, belőled jó erdőpásztor válna? Válaszodat 4 mondatban indokold!

5. Ábelnek a HEGY jelentette a kihívást, az új életet. Gondold át, neked mit jelképez a HEGY, a RENGETEG. Írd le, neked milyen akadályokkal kell majd megküzdened, ha 15 éves leszel! (6-8 mondatos fogalmazás)

6. Állíts össze egy totót (13+1kérdésből) Tamási Áronról! Olyan önéletrajzi vonatkozású kérdéseket is tegyél bele, amelyek a leginkább kapcsolódnak ehhez a regényhez!